Tarikh / Hari : 10 Februari 2012 / Jumaat
Masa : 09.45.00 pagi – 10.45 pagi
Kelas : Tahun 4 Delima
Bilangan Murid :
30 Orang
Mata Pelajaran :
Sains
Tema : Menyiasat Alam Bahan
Tajuk : 1) Bahan di sekeliling kita
2)
Sifat-sifat bahan
Objektif :
Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat :-
1.
Menyatakan istilah
bahan.
2.
Memberikan contoh
objek mengikut jenis bahan yang digunakan untuk membuatnya.
3.
Menerangkan istilah
bahan.
Pengetahuan Sedia Ada :
1. Murid-murid telah tahu objek berdasarkan jenis bahan yang
diperbuat.
2. Murid-murid
dapat mengelaskan objek mengikut bahan yang
diperbuat.
Konsep :
Bahan
Bahan Bantu Mengajar :
Model rumah.
Nilai : 1. Bekerjasama
2. Berkeyakinan dan berdikari
3.
Sifat ingin tahu
Kemahiran : 1. Berkomunikasi
2. Meramal
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Set
Induksi
(5
minit)
|
Objek diperbuat daripada jenis bahan yang
berbeza.
|
-Guru menunjukkan
model
sebuah rumah
kepada murid-murid.
- Guru meminta murid
Memberi
contoh jenis
bahan yang
digunakan
untuk
membina
rumah
tersebut.
- Guru kaitkan
jawapan
murid
dengan
tajuk
yang
akan dipelajari.
|
-Murid menamakan
jenis bahan yang
digunakan
untuk
membuat
rumah
tersebut seperti ;
·
Kayu
·
Plastik
·
Kaca
·
Besi
·
Logam
·
Tanah
liat
|
KPS:
Komunikasi
BBM:
Model Rumah
Nilai Murni:
-Sifat ingin
tahu
-Berkeyakinan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perkemba-ngan
(45
minit)
|
Menerangkan Istilah Jenis Bahan :
Memberi contoh objek-objek mengikut
jenis bahan yang digunakan untuk membuatnya
Memahami Istilah Sifat-Sifat Bahan
|
Aktiviti 1:
-Guru bersoal jawab
dengan murid
tentang
makna istilah
jenis-jenis bahan.
- Guru membimbing
jawapan murid.
-Guru menerangkan
kepada murid istilah
jenis
bahan dengan
lengkap.
Aktiviti 2:
-Daripada jenis-jenis
bahan
di atas, guru
meminta
murid
menyatakan
5
contoh objek yang
mereka perlu cari.
- Guru berbincang
bersama-sama
murid
jawapan
yang murid
senaraikan.
Aktiviti 3 :
-Guru
mengedarkan
jadual yang
mengandungi
istilah
sifat-sifat
bahan.
-Guru meminta murid
memberikan contoh
objek berdasarkan
sifat-sifat
bahan agar
murid
lebih
memahami istilah
sifat-sifat bahan:
-Guru berbincang
jawapan dengan
murid.
|
-Murid secara rawak
cuba
menerangkan
istilah
jenis-jenis
bahan
itu
sebagaimana
yang
mereka
fahami.
-Murid memberikan
5
contoh objek
berdasarkan
jenis
bahan
yang
diperbuat
dalam
bentuk jadual
atau peta minda
mengikut kreativiti
individu.
-Murid memberikan
contoh objek
berdasarkan sifat-
sifat
bahan.
-Murid menyemak
jawapan yang
diberikan.
|
KPS:
-Komunikasi
BBM:
-kad manila
-Jadual
Nilai Murni:
-Sifat ingin
tahu
-Berkeyakinan
-Berdikari
-Berkerjasama
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(10
minit)
|
Membuat Rumusan dan Lembaran Kerja
|
-Guru memanggil 2
orang
murid secara
rawak untuk
membuat
rumusan
tentang
contoh-
contoh
objek
berdasarkan
jenis
bahan yang
digunakan
untuk
membuatnya dan
sifat-sifat
bahan.
-Guru mengedarkan
lembaran kerja.
|
.
|
KPS:
Komunikasi
BBM:
Lembaran kerja
Nilai Murni:
-Sifat ingin
tahu
-Berkeyakinan
|
Tahniah cikgu! Satu perkongsian ilmu yang sangat baik. Moga dapat dimanfaatkan bersama. Terima kasih.
ReplyDeleteContoh RPH yang bagus. Terima kasih kerana sudi berkongsi.
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian maklumat yang berguna ini.Melalui RPH ini, adalah didapati bahawa cikgu memang seorang guru yang bertanggungjawab kerana menyediakan banyak aktiviti dalam proses P&P.Tahniah cikgu!
ReplyDeleteRPH yang lengkap dan jelas.
ReplyDeletethanks for sharing
ReplyDeleteTahniah blog menarik dan ada info yang boleh dikongsi bersama. Teruskan lagi cikgu
ReplyDeleteBlog yang menarik..terima kasih di atas perkongsian maklumat ini.
ReplyDeleteTerima kasih di atas komen yang begitu positif dari rakan-rakan.
ReplyDeleteBlog yang tersusun dan menarik.
ReplyDeleteblog yang menarik dan terima kasih kerana berkongsi bersama kami
ReplyDeleteTerima kasih kawan-kawan
ReplyDelete