Masa : 11.35 pagi – 12.05 tgh
Kelas : Tahun 4 Delima
Bilangan Murid : 30 Orang
Mata Pelajaran : Sains
Tema : Menyiasat Alam Bahan
Tajuk : 1) Bahan di sekeliling kita
1.
Menamakan objek-objek yang terdapat di sekelilingnya.
2. Menyatakan objek-objek mengikut kumpulannya
berdasarkan jenis bahan yang digunakan untuk
membuatnya.
berdasarkan jenis bahan yang digunakan untuk
membuatnya.
Pengetahuan
Sedia Ada : 1. Murid-murid telah tahu beberapa objek di sekelilingnya
seperti barang
permainan, kasut, baju, almari dan
sebagainya.
2. Murid-murid telah tahu sebahagian objek-objek itu
diperbuat daripada
jenis bahann yang digunakan untuk
membuatnya.
membuatnya.
Konsep :
Bahan
Bahan Bantu Mengajar : Pemadam, meja, kerusi, botol air,
straw, kasut, kad tugasan
(manila kad), anak patung dan beberapa barang mainan, slaid, puzzle dan lembaran kerja.
Nilai : 1. Bekerjasama
2. Berkeyakinan dan berdikari
3. Sifat ingin tahu
Kemahiran :
1. Memerhati
2. Berkomunikasi
3. Pengelasan
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Set
Induksi
(5
minit)
|
-Guru mengeluarkan
barang dari dalam
kotak dan bersoal
jawab dengan murid
dengan meminta
mereka menamakan
objek-objek tersebut.
( anak patung, lori
mainan,belon, cincin)
-Guru mengaitkan
jawapan murid
dengan
tajuk pelajaran hari
ini.
|
-Murid menamakan
objek yang
dilihat itu
dengan betul
mendengar dengan
teliti penerangan
guru.
|
KPS:
Komunikasi
BBM:
Anak patung, belon,lori mainan
rantai leher
Nilai Murni:
-Sifat ingin
tahu
-Berkeyakinan
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Penstrukturan Idea
(5
minit)
Penstrukturan
semula idea
(7
minit)
Aplikasi Idea
(6 minit)
|
Pemerhatian secara kumpulan dengan menamakan
objek-objek di sekeliling bilik sains dan sekitar kawasan sekolah
Menyatakankan objek berdasarkan jenis bahan yang digunakan
untuk membuatnya
Mengelaskan objek mengikut
kumpulannya
|
Aktiviti 1:
-Guru membahagikan
kelas kepada 5
kumpulan (6 orang
ahli).
-Guru menerangkan
tugasan kepada
murid
- Setiap kumpulan
diminta
memerhatikan
dan mencari 5
objek-objek di sekitar
kawasan sekolah
dan membawakan
objek- objek itu ke
dalam bilik
sains.
-Guru memanggil
wakil dari setiap
kumpulan
membentangkan
hasil kerja mereka.
Aktiviti 2:
-Guru meminta setiap
kumpulan
menyatakan
objek-objek mengikut
jenis bahan yang
digunakan untuk
membuatnya.
-Guru menyerahkan
sampul yang
mengandungi puzzle
jenis bahan dan
meminta murid
mencantumkannya.
-Guru meminta setiap
kumpulan
membentangkan
hasil tugasan mereka
dengan menulisnya
dipapan putih.
-Perbincangaan guru
dan murid
-Guru membetulkan
jawapan murid
sekiranya terdapat
kesalahan.
Aktiviti 3 :
-Guru menayangkan
slaid yang
menyenaraikan objek
yang berlainan.
-Guru meminta setiap
Murid berfikir dan
memanggil beberapa
wakil
mengklasifikasikan
mengikut jenis bahan
yang diperbuatnya.
|
-Murid duduk di
dalam kumpulan
masing-masing.
-Murid mencatatkan
tugasan yang perlu
dilakukan.
-Murid bergerak di
dalam kumpulan
mencari 5
objek-objek di
sekitar bilik sains
-Setiap wakil
kumpulan
membentangkan
hasil tugasan
kumpulan.
-Murid dalam
kumpulan
mencantumkan
puzzle jenis bahan
-Murid
menamakan
objek-objek yang
ada dan menulisnya
dipapan putih
berdasarkan jenis
bahan yang
digunakan mengikut
kumpulan
yang telah
ditetapkan.
-Wakil setiap
kumpulan
menulis dipapan
putih dan
hasil tugasan
seperti berikut :
-K1: Objek
diperbuat
daripada getah
-K2: Objek diperbuat
daripada kaca
-K3: Objek diperbuat
daripada kulit
-K4 :Objek diperbuat
daripada plastic
-K5 :Objek diperbuat
daripada
logam/besi
-Murid melihat
senarai objek di
dalam slaid yang
ditunjukkan
-Wakil murid yang
dipanggil dapat
mengklasifikasikan
mengikut
kumpulannya
dengan betul.
|
KPS:
-Komunikasi
-Pemerhatian
BBM:
-objek-objek di
sekitar bilik
sains
Nilai Murni:
-Sifat ingin
tahu
-Berkeyakinan
-Berdikari
-Berkerjasama
KPS:
-Komunikasi
-Pemerhatian
BBM:
-Sampul surat
-papan putih
Nilai Murni:
-Sifat ingin
tahu
-Berkeyakinan
-Berdikari
-Berkerjasama
KPS:
-Komunikasi
-pengelasan
BBM:
-slaid powerpont
Nilai Murni:
-Sifat ingin
tahu
-Berkeyakinan
-Berdikari
-Berkerjasama
|
||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(7 minit)
|
Rumusan , Kesimpulan dan Lembaran
Kerja.
|
-Guru meminta 2
orang mewakili
semua kumpulan
untuk membuat
kesimpulan tentang
jenis bahan dan sifat-
sifat bahan.
-Guru mengedarkan
lembaran kerja.
-Guru menyemak
bersama-murid
lembaran kerja.
|
-Wakil murid secara
rawak membuat
kesimpulan
- Murid-murid
menyiapkan
lembaran kerja
sebagai
pengukuhan
- Murid membuat
pembetulan
sekiranya ada
jawapan yang
salah
|
KPS:
Komunikasi
BBM:
Lembaran kerja
Nilai Murni:
-Sifat ingin
tahu
-Berkeyakinan
|
Terima kasih kerana sanggup berkongsi maklumat.
ReplyDeletesama-sama :)
ReplyDelete