Manakala
menurut Benjamin Bloom (1956) dalam
Taxonomy Of Educational Objectives: Handbook I: Cognitive Domain (New York:
David McKay) telah memperkenalkan satu hierarki kognitif yang disusun dari aras
rendah hingga ke aras tinggi iaitu aras pengetahuan, pemahaman, aplikasi,
analisis, sintesis dan penilaian. Taksonomi ini terkenal dengan nama Taksonomi
Bloom.
1. Pengetahuan
Aras kognitif yang terendah yang melibatkan proses kembali
maklumat, fakta, definisi dan sebagainya.
Contoh:
Bilakah Malaysia mencapai kemerdekaan?
2. Pemahaman
Aras kognitif yang melibatkan proses pengembangan pemikiran. Pada
aras ini pelajar menyatakan idea-idea utama dalam perkataan mereka sendiri.
Contoh:
Ahli-ahli sejarah menggunakan sumber arkeologi untuk mengkaji
sejarah purba yang tidak mempunyai sumber bertulis. Sumber arkeologi berkaitan
dengan
A.
Bahan-bahan
peninggalan masyarakat dahulu yang tertanam dalam bumi.
B.
Benda-benda yang
dijumpai oleh ahli arkeologi dalam usaha cari gali.
C.
Barang-barang yang
mempunyai ukiran dan tulisan yang boleh difahami.
D.
Alat-alat perkakas
zaman silam yang masih digunakan hingga sekarang.
3. Aplikasi
Pelajar menggunakan pengetahuan dan maklumat (konsep, teori,
prinsip, hukuman atau prosedur dan sebagainya) yang mereka pelajari serta
kefahaman mereka tentang pengetahuan dan maklumat itu dan kemuadian
diaplikasikan dalam situasi baru.
Contoh:
Pada tahun 1954 bapa Ahmad ingin melancong ke Negara China tetapi
gagal. Yang manakah berikut menerangkand engan tepat tentang kegagalan bapa
Ahmad itu?
A.
Beliau membatalkan
lawatannya kerana sebab-sebab tertentu.
B.
Beliau sukar
mendapat kebenaran daripada kerajaan.
C.
Beliau enggan
mematuhi peraturan imigresen.
D.
Beliau belum
menyiapkan dokumen perjalanannya.
4. Analisis
Aras kognitif yang menunjukkan bahawa pelajar boleh mengasingkan
idea-idea ke dalam komponen-komponennya yang berasingan dan mereka dapat
menunjukkan yang mereka memahami hubungan antara komponen-komponen itu. Dalam
proses analisis, pertimbangan dan penghakiman adalah satu cara yang penting
bagi mendapatkan satu kesimpulan. Kesimpulan itu mempunyai bukti-bukti atau
hujah-hujah.
Contoh:
Tuk Janggut
|
Terkorban
|
Datuk Maharaja Lela
|
Dibunuh
|
Haji Abdul Rahman Limbong
|
Dibuang ke Makkah
|
Mengapakah perjuangan tokoh-tokoh di atas menemui kegagalan?
A.
Perjuangan kurang
tersusun.
B.
Perjuangan atas
kepentingan peribadi.
C.
Perjuangan mendapat
tentangan Sultan.
D.
Perjuan bersifat
setempat.
5. Sintesis
Aras kognitif yang menghendaki pelajar menggunakan imaginasi dan
pemikiran dengan mencantumkan unsure-unsur yang terdapat pada sesuatu untuk
menghasilkan sesuatu yang baru.
Golongan diraja
Golongan hamba
Rajah di atas menggambarkan susun lapis
masyarakat Melayu Melaka pada abad ke15.
Yang manakah berikut
mempunyai kaitan yang paling tepat dengan golongan di atas?
A. Mereka mempunyai peranan masing-masing.
B.
Mereka dilarang mengubah taraf hidup sama sekali.
C.
Mereka tinggal di kawasan yang berlainan.
D.
Mereka jarang berhubung satu sama lain.
6.
Penilaian
Aras kognitif yang mengkehendaki pelajar
melakukan penilaian,diskriminasi, member rasional dan menyatakan pendapat
dengan alas an-alasan tertentu.
Contoh:
Ketika mengiringi Sultan berangkat,
Temenggung memillih tempat duduk di atas kepala gajah. Temenggung memilih
tempat berkenaan kerana
A.
Beliau pandai
mengembalai gajah.
B.
Beliau mesti melindungi
Sultan daripada bahaya.
C.
Beliau mahir dengan
selok-belok jalan.
D.
Beliau seorang yang
gagah berani.
Berikut merupakan contoh aras kesukaran
item berdasarkan kata tugas soalan mengikut aras Kognitif Bloom (Taksonomi
Bloom).
Aras
Kesukaran
|
Konstruk
/ Kemahiran
|
Kata
Tugas
|
Rendah / Achievements
|
Pengetahuan
Kefahaman
|
Ø Apakah
Ø Berapah
Ø Siapakah
Ø Bilakah
Ø Labelkan
Ø Senaraikan
Ø Namakan
Ø Definisikan
|
Sederhana / Credit
|
Aplikasi
Analisis
|
Ø Lakarkan
Ø Jelaskan
Ø Huraikan
Ø Bincangkan
Ø Wajarkah
Ø Ramalkan
Ø Perihalkan
Ø Menyelesaikan
|
Tinggi / Excellent
|
Sintesis
Penilaian
|
Ø Rumuskan
Ø Sarankan/ syorkan
Ø Ulaskan
Ø Nilaikan
Ø Iktibar
Ø Mengarang
|
Thanks for sharing.
ReplyDeleteTahniah cikgu,teruskan kemahiran dalam bidang ICT
ReplyDeleteYou are welcome...thanks
ReplyDeletetq
ReplyDelete